donderdag 26 maart 2015

Sailmail 3 van Leanne

Jaha daar is tie dan toch! Sailmail van Leanne!


Hoi allemaal, ik leef nog steeds!! Bedankt voor jullie sailmail!! Ik
zal eerst al jullie vragen beantwoorden en dan een soort van
weekoverzicht geven. Het viel best wel mee met de hoeveelheid wind die
we tot nu toe hebben gehad, helaas. Ik draag nog steeds korte broeken en
loop nog lekker in m’n t-shirtje. De boot schommelt nu veel minder dan
in Simpson Bay. Ik heb ook al een paar keer aan het roer gestaan, het
voelt wel machtig als jij het schip bestuurt. Tijdens de wachten moet je
elk uur het logboek invullen, dus waar je bent, hoe hard we gaan, welke
zeilen er op zijn, enz. Ook moet je het dek checken en zorgen dat alles
netjes is opgeruimd, en dan eens in de 2 uur de engineroom checken.
Iedereen moet wachtlopen. Mijn stage van vorige week is nu afgelopen, ik
heb als 2nd mate kaarten gecorrigeerd en een voyage planning gemaakt,
ook ging ik met Jeroen zonnetje schieten, dus coordinaten bepalen dmv de
zon. Nu loop ik stage met de deckhands, basically moeten we alle klusjes
aan boord doen, zoals ontroesten, verven, alles opruimen. Ook ben ik
zaterdag de mast ingeklommen, ik ging samen met Victor, deckhand,
checken hoeveel en wat er gerepareerd moest worden. Het was best
spannend, maar ook super vet, want we gingen precies met de
zonsondergang omhoog, dus wij konden de zon nog zien, terwijl iedereen
op het dek dat niet meer kon. Als je tot 12 uur wachtloopt, ga je als je
wilt van te voren heel even slapen, maar we staan pas om 7.30 op. Zodra
het eten klaar is, wordt er 2 keer gebeld, dan gaat iedereen eten, vaak
nemen mensen eten mee voor degenen die dan wacht hebben op het
achterdek. Het eten is nog steeds heel lekker! En ik heb het recept om
lekker brood te maken! Eens in de week mag ik wassen, dus ja ik heb mn
onderbroeken al gewassen. Ik heb afgelopen week 2 toetsen gemaakt,
wiskunde B en D. Na afloop heb ik ze met Lotte, wiskundedocente,
besproken, zij heeft ook op ’t Visser gezeten en ik heb ze goed gemaakt!
Fijn dat opa en oma weer terug zijn! Balen van Maartje’s blessure! En
stom dat ze nog steeds niet weten wat er aan de hand is.. Wel lekker
rustig voor jullie, zonder al die sporten! Feliciteer opa, Carolie en
Nicolette van mij!! We gaan niet naar Bermuda, helaas, had me leuk
geleken om Dylan en Tamsin gedag te zeggen! Het is inderdaad raar om
niet constant bezig te zijn met appen/fb-en! Maar ik heb er totaal geen
last van, heerlijk rustig om me daar geen zorgen om te maken! Maty, hoe
gaat je toetsweek? Het viel best mee hoe vies het was van die tuna,
afgelopen vrijdag hebben we nog twee vissen gevangen. De eerste was een
Marlin, heel mooi en super blauw, maar dat is een bedreigde diersoort,
dus die hebben we teruggegooid in de osjaan. En in de middag vingen we
een Mai-Mai gevangen, die mochten we wel houden, ook mooi en die was ook
heerlijk om te eten! Op vrijdagochtend werden we om 5.30 wakker gemaakt
voor de zonsverduistering, verduistert was ie zeker, want er zaten
wolken voor… De dag daarvoor had Lu, natuurkundeleraar, een centrale les
gegeven over het heelal en verduisteringen. Andere lessen gingen over de
vissen die we hadden gevangen, traumagevallen en over het bouwen van een
boot. Gisteren kwam Merel opeens aan tijdens de lunch dat er iets
mogelijk was, zolang we het snel deden. We mochten zwemmen in het midden
van de fucking oceaan!! Het was super cool, het water was nog steeds
mooi blauw, ik heb ook nog van de boegspriet afgesprongen, best hoog als
je daar staat! Met school gaat het best goed, ik loop nog steeds bij met
de planning. We hebben al twee keer een oefening gehad van hoe en wat je
moet doen met een noodgeval, maar vrijdagnacht ging het echte alarm
plots af, ik schrok me kapot en sprong meteen uit bed. Gelukkig was het
per ongeluk af gegaan. Zaterdag hadden Eva en ik samen een feestje
georganiseerd, we hadden het middendek versierd en het was heel
gezellig, iedereen was verkleed! Lazy Sunday was weer heel relaxt, ei en
spek als ontbijt, pannenkoeken als lunch en pizza als avondeten. Ik mag
niet meer dan een a4-tje schrijven, dus ik moet hier stoppen. Tot
volgende week, waarschijnlijk komen we pas volgende week aan op de
Azoren. Kunnen jullie trouwens als er nog ruimte is, de stand van de VOR
doorgeven? Have fun in Nederland en liefs, Leanne!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten