woensdag 18 maart 2015

Van de scheepsarts

BLOG VAN DE SCHEEPSARTS - Flashback
De medische wereld is druk. Nooit staat de tijd stil. Alles moest eigenlijk gisteren al klaar zijn. Mails beantwoord je bij voorkeur binnen een paar uur, ook ’s avonds en in het weekend. Als scheepsarts meezeilen op de Wylde Swan was dus ook voor mij een spannend vooruitzicht. Zeilen had ik al veel vaker gedaan. Maar om twee keer ruim twee weken vrijwel volledig te zijn afgesloten van de rest van de wereld was voor mij nieuw. Geen mails, geen whatsapps, geen telefoongesprekken.
Op het moment dat ik dit schrijf zitten we ruim zes dagen op zee en hebben we ruim 750 zeemijl afgelegd (x1,852 = aantal km). Ik heb alle verplichtingen nog geen moment gemist. De tijd lijkt stil te staan. Overal waar je kijkt is water. De wereld beperkt zich tot de grootte van het schip. Niet alleen de trainees maar ook ik leer iedere dag: over het schip, de machinekamer, de sterren, het schoonmaken van zelf gevangen tonijn. Tijdens de wachten ’s nachts zie je de hemel van horizon tot horizon, helder zoals ik die nog nooit had gezien. Tijdens zo’n wacht heb ik een vliegende vis die aan boord was gesprongen net op tijd terug weten te gooien, dus het eerste leven is gered. Op medisch gebied is het verder gelukkig rustig en dat willen we graag zo houden.
Haast hebben of jezelf druk maken heeft hier geen enkele zin en niemand doet het dan ook. Zo kan het dus ook. Laat dit nog maar even duren.
Aye!
Jeroen Huybregts


Geen opmerkingen:

Een reactie posten