woensdag 15 april 2015

Sailmail 6 van Leanne

Het was een beetje een rare week afgelopen week. Door het paasweekend en al onze bezigheden (verjaardag, hockey- en zeilclub) was de week dit keer nog sneller voorbij dan gewoonlijk. Leanne de afgelopen week ook aan de telefoon gehad en af en toe via whatsapp gesproken. En omdat we op donderdag pas Leanne's mail kregen, was ik op vrijdagochtend even vergeten dat het alweer vrijdagochtend was. Dus te laat met het insturen van onze mail. Ai, wat een ontaarde moeder...... Vader's liefde gaat blijkbaar verder, dus die heeft gelijk met Makkum gebeld en mocht alsnog de mail insturen. "Gelukkig" lees ik dat ik niet de enige was, dat stelt dan toch weer gerust.

Hello,
Gelukkig heb ik jullie sailmail wel ontvangen! Er waren een paar mensen die niks kregen, omdat we de sailmail zo laat verstuurd hadden. Leuk om weer wat van Elieska, Ianthe en Saskia te horen! Bij ons is het een beetje raar met de klok, omdat we natuurlijk ook nog door tijdzones heen gaan enzo! Volgens mij leven we nu twee uur later dan in Nederland. Ik vind het echt heel stom dat ik jullie feestje heb gemist!! Ik ben echt benieuwd naar jullie outfits! Hoezo zijn jullie niet naar het schoolfeest gegaan? Eindelijk een leuk thema. Volgens mij is die vulkaan wel actief, niet dat je daar heel veel van merkt. De mensen op de Azoren zijn best aardig, niet heel spraakzaam en er wonen vooral veel oudere mensen, waarschijnlijk omdat de jongeren allemaal naar het vaste land gaan. Voor de rest was het plaatsje waar wij waren niet heel groot. Iedereen wist binnen no time de weg naar de supermarkt en meer was er eigenlijk niet te bekennen in de ‘hoofdstad’. Elies, alvast toitoitoi!! En break your fucking leg!! Hoe was het met de bruggertjes? Ik las dat Elies ook niet meeging, kwam dat door Liefhebbers? Grappig van dat Film Festival, zijn dat allemaal kleine filmpjes gemaakt door scholieren? En komen die scholieren van Leiden of van overal uit Nederland?
Woensdagochtend gingen we weer het land op, we gingen naar het walvismuseum en naar het aquarium. In het walvismuseum zijn een stuk of twee duizend walvissen gedood, best raar maar toch ook weer interessant. Bijna de hele economie draaide daarop. En het aquarium was klein en toen wij er waren gingen ze de haaien voeren, dat zag er leuk uit! Daarna hadden we weer een beetje zelfstudie en daarna hadden we dan eindelijk de bootjesrace. Ons bootje was vooral van het rondjes draaien, dat was het enige wat ie deed. Heel praktisch tijdens een race. We hielden de bootjesrace in een zwembad van een hotel. Daarna een rondleiding op de Tres Hombres, het stonk daar heel erg naar cacao! Het was echt een rommelboot, maar ook leuk en gezellig! Daarna ging ik de mainhold versieren met Luuk en Moos en toen was er het date diner, het was heel gezellig, daarna hadden we nog een soort van open podium! Donderdag gingen we eindelijk weg van de Azoren, daar werd het ook wel weer een keer tijd voor! In de ochtend kregen we nog tijd om Horta in te gaan. Toen heb ik samen met Eva nog wat souvenirs, voor zover er winkeltjes waren die ze verkochten, gekocht. Daarna hadden we een snelle lunch, want Mario had een rondleiding geregeld op een grote onderzoek boot. Die kwam uit Brest, het was echt supergroot en er stond heel veel apparatuur op! Die kapitein had geholpen bij het opsporen van de titanic. En toen moesten we allerlei voorbereidingen voor we de zee op gingen doen. En daarna gingen we eindelijk weg. We waren net een stukje aan het varen en toen zagen we al dolfijnen! Toen heb ik ook mijn haren laten knippen, opeens deed iedereen dat, dus ja ik moest ook. Er is lekker een stukje af. Nog best lastig op een schommelende boot! Maar ik leef nog hoor. En toen waren we weer lekker aan het zeilen, dat heb ik wel gemist trouwens! Heerlijk al die zee om je heen! En wat een rust weer! De boot ging de laatste tijd best wel weer heen en weer, we zwiepten van de ene kant naar de andere kant, dat is nog veel vervelender dan constant over een kant hellen. De laatste centrale lessen gingen over de kleur van de zee, gamemaking en geschiedenis van de zeilvrachtvaart. Allemaal waren ze leuk! We zijn begonnen met de Ships Take-over. Elke drie dagen mag je solliciteren voor een baan aan boord, dan loop je ook de wachten mee met die persoon. Ik had de eerste ronde gesolliciteerd als deckhand, ik werd ook aangenomen! Ik was het samen met Eva. Ik had dan wacht van 8 tot 12, die liep ik alleen ’s avonds want overdag moet ik gewoon nog aan mijn huiswerk! Ik heb de eerste dag koper gepoetst, een heerlijk klusje, not. En de wachten zijn ook heel gezellig, een beetje sturen, in de zitzakken chillen, boeken voorlezen aan elkaar, kletsen en wanneer er geen wolken zijn sterren kijken. Zondag was het weer Lazy Sunday, helaas kwam daar niks van in de praktijk. Ik moest namelijk nu wel wacht lopen, want op zondag hebben we geen school, maar er had iets in de bosun store, waar alle gereedschap ed staan opgeborgen, gelekt… Die moest ik als deckhand lekker gaan opruimen. We dachten dat de teakolie had gelekt, maar een half uur later lag het weer helemaal onder. Toen moesten ik samen met Luuk super veel uit de bosun store halen, neerzetten op het dek en vastbinden zodat het niet wegschuift en toen moesten we ook de hele vloer schoonmaken. Uiteindelijk zijn we daar bijna de hele wacht mee bezig geweest. Daarna lunchen en toen ging een toetje maken samen met Nadien, de kok. Het werden chocoladetoetjes, waarvan de binnenkant dan nog zacht is terwijl de buitenkant een soort brownie is. Ze zijn heel goed gelukt! En we kregen ook nog een choco-bananentaart omdat ons afwasgroepje had gewonnen in de afwascompetitie. Na het toetje maken, bleef ik in de keuken helpen met Happy Hour, daarna heel even chillen en toen ging ik helpen met pizzadeeg uitrollen. Daarna nog het weekoverzicht in elkaar zetten met Moos. Die is ook goed gelukt! Uiteindelijk heb ik bijna geen rust gehad. Maar het was wel heel leuk! Vandaag had ik een natuurkunde toets, volgens mij ging die best wel okay. Ik had gehoord via Niels dat de toets in Nederland super slecht was gemaakt, dus zo ging ook de toets in, maar het eigenlijk prima. Maart, laat me weten hoe het is met Maiwen? Ik zit aan het woordenlimiet, kusjes en liefs Leanne!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten