woensdag 22 april 2015

Sailmail 7 van Leanne

Ook wij vinden dat die 7 weken omgevlogen zijn.

Hoi allemaal,
Dit keer al weer de laatste sailmail, helaas. Wat gaat de tijd toch snel! Hoe onaardig het ook klinkt, ik heb nog totaal geen zin om naar huis te gaan! Natuurlijk heb ik er zin om iedereen even te zien en te spreken, maar het liefst zou ik daarna weer op de boot stappen en terug varen naar Sint Maarten! Het is zo leuk en geweldig en gezellig hier op de boot! Ik heb er echt geen twijfels over dat ik weer terug wil komen op de Wylde Swan. Als ik de kans krijg om nog een keer mee te gaan op reis, dan zeg ik zekerste weten ja!! Er bestaat een kans dat we niet op zaterdag aankomen, omdat de stroming en vooral de wind tegen ons in werkt! Eerlijk gezegd vind ik dat wel leuk, een beetje spanning en sensatie. Niet dat de rest niet leuk is, maar het lijkt mij wel grappig als we later aankomen. We gaan zo meteen ankeren, het is nu half elf ’s avonds op dinsdag, ergens bij het zuiden van Engeland. Gisterochtend om zes uur vertrokken we vanaf Ierland. In die baai lag helemaal niemand anders, qua boten, er stonden ook maar een paar huisjes. We kwamen redelijk laat in Ierland, dus niemand had nog gezien hoe de omgeving er uit zag. Wij, Lara, Eva en ik, waren de eerste die het zagen, wij hadden namelijk ankerwacht van drie tot zes uur. We lagen op een zitzak, onder mijn slaapzak een film te kijken. Tijdens de ankerwachten moet je erop letten dat er niemand aan boord komt, niet zo’n hele grote kans waar wij lagen, dat het anker niet gaat krabben, dus dat we niet naar achteren zakken en of er geen alarmen in systemen zijn. Als dat wel het geval is dan moet je iemand wakker maken, je bent dan namelijk de enige die wakker is op het schip. Best wel een verantwoordelijkheid. Wij hadden een prachtige zonsopkomst als start van de Lazy Sunday! Ik heb best veel uitgevoerd deze zondag. Omdat het zondag was mochten we uitslapen, toen een lekker ontbijtje met spek en ei en rozijnenbrood. Vlak daarna gingen Lara en ik al pannenkoeken bakken voor de lunch. We gingen rozijnen-appelpannenkoeken bakken, het was erg gezellig in de galley! Na twee uur waren ze eindelijk klaar, het ging een beetje langzaam, omdat de pannen hier niet al te best zijn. Uiteindelijk waren ze wel heel lekker! Na het eten was het tijd voor Happy Hour, ik had een keer vrij, ik heb toen toch wel geholpen met de was. Daarna ging ik beginnen aan mijn scheikundehuiswerk, maar toen ik net mijn boek had open gedaan, kwam iemand mij alweer halen voor de pizzabakkerij. Op zondag bakken we altijd pizza’s, ik ging weer helpen met het deeg uitrollen! Ze smaakten weer heel lekker ’s avonds. Op zondag eten we altijd te veel, omdat iedereen dan opeens tijd heeft om te koken. We hadden als toetje koude hond, dat is lange vingers met chocolade er overheen, te zoet om te eten, maar wel heel lekker. De hele zondag was het lekker weer, er waren nog plannen om te gaan zwemmen, maar daar was het toch wel een beetje te koud voor. Op de Azoren heb ik trouwens nog in de haven gezwommen, ik werd er ingegooid! Met de ship takeovers was ik deckhand. Ik heb toen de blokken vervangen, ik moest toen samen met Rick voor op het net gaan zitten/staan om bij het blok te komen, het weer was niet heel ruig, maar als nog vond ik het best spannend om daar voorop te zitten! Toen hadden we het blok eindelijk vervangen en toen bleek dat het touw gedraaid zat. En toen mochten we weer opnieuw beginnen. Leuk om te doen daar niet van. Ook moest ik gisteren het voordek op om de zeilen goed en klaar te leggen om ze weer te gaan hijsen. Toen mocht ik weer het net op samen met Luuk. Je moet dan de gascets eraf halen, die houden het zeil bij elkaar als het niet omhoog is, en ze lagen nog aan bakboord, terwijl we over stuurboord wilden zeilen, dus we moesten ze ook verplaatsen, zo’n zeil is pittig zwaar! Omdat wij al een tuigje aan hadden, mochten we ook nog een derde zeil losmaken! Uiteindelijk waren we weer lekker aan het zeilen, na een lange tijd alleen maar gemotord te hebben. Vandaag heb ik veel aan school gedaan, ik hoef nu alleen nog maar een paragraaf scheikunde en wat te doen voor Nederlands. Vandaag was het ook heel mooi weer, dat zou je niet verwachten van Ierland en Engeland! Waarschijnlijk moeten we hier nog een of twee dagen wachten, tot dat we weer weg kunnen varen. En dan moeten we maar zien hoe we door het kanaal heen gaan komen. Waarschijnlijk stukje voor stukje, telkens als we stroom mee hebben. Ik denk wel dat jullie nog een sailmail kunnen schrijven, we krijgen ze namelijk meteen op vrijdag. Maartje, was het leuk met de Fransen? En hoe ging het met zeilen? Tot zaterdag, liefs Leanne!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten